Help, ik verzuip in de CRM data! [blog]

Lettersoep

Heeft u na enige tijd werken met uw CRM-oplossing ook het gevoel dat u verzuipt in een gegevensbrij? Zou het niet handig zijn als de data zodanig wordt gepresenteerd dat in één oogopslag helder is of u moet ingrijpen of dat alles op rolletjes loopt? Een dashboard op maat is wellicht dé oplossing!

Vanuit één centrale database informatie over uw relaties delen met collega’s is een voorwaarde van een goed werkende CRM-oplossing. CRM-gebruikers die beschikken over relevante informatie van hun klanten en prospects kunnen hun werk beter doen. Een verkoopmedewerker stemt zijn offerte af op de wensen van de potentiële klant; een servicemedewerker is beter in staat de vraag van de klant te beantwoorden als hij op de hoogte is van de klantsituatie en uw prospects ontvangen een gericht aanbod van de marketingmedewerker.

Kenmerken van een goed dashboard

Uw informatiebehoefte is afhankelijk van uw rol binnen de organisatie. Een goed dashboard bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Presentatie van de voor u relevante informatie in grafische vorm (denk aan een meter, stoplicht of grafiek) of lijst, zodat u snel en eenvoudig inzicht verkrijgt en daarop eventueel actie kunt ondernemen.
  • De getoonde informatie is gebaseerd op real-time data.
  • U wilt inzoomen op de achterliggende gegevens.
  • De informatie op het dashboard heeft nieuwswaarde of er is extra betekenis aan toegevoegd.
  • Praktisch nut voor de gebruiker is een vereiste.

In deze presentatie treft u een aantal inspirerende voorbeelden van dashboards aan:

 

Een dashboard bevat meestal meerdere indicatoren die bepaalde bedrijfsprocessen inzichtelijk maken. Vaak in een grafiek (“een afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden”), maar ook een top-10 of een weergave op een landkaart kan deel uitmaken van een dashboard. Vaak is het mogelijk externe informatie in een dashboard te tonen, zoals sociale media trends, resultaten van uw portal of Google statistieken. Meerdere dashboards zijn handig als u verschillende bedrijfsprocessen wilt volgen vanuit een wisselend perspectief. Pin uw favoriete dashboard vast, zodat deze altijd als eerste wordt getoond.

Zwemmen of verzuipen

Uiteraard is de kwaliteit van de inhoud van uw dashboard recht evenredig met die vanreddingsboei de ingevoerde data: de uitdrukking GIGO (garbage in = garbage out) klinkt vast bekend in deze context. Een dashboard met indicatoren ter controle van de ingevoerde data is dan ook geen overbodige luxe. Houd altijd in uw achterhoofd dat computers slechts data verwerken; mensen kunnen er informatie van maken.

Een zwemdiploma kan nooit kwaad; een dashboard vol relevante informatie met nieuwswaarde kan u redden! Voor meer inspiratie of een reddingsboei 😉 kunt u ons bellen.

Sebastiaan Klaver

Meer weten over dashboards in CRM?

Bel +31 72 727 1100 of stuur ons een mail: info@bouwvision.nl

 

Sebastiaan Klaver

 

Herke ICT Group is leverancier van BouwVision,  innovatieve software voor de bouw gebaseerd  op de zakelijke software Microsoft Dynamics
(Navision 2015). Online in de Cloud en on-premise. Ook beschikbaar als app op uw mobiele telefoon of tablet. Bovendien kan de data uit
BouwVision via een internet portal worden ontsloten voor externe partijen. Bouwbedrijven die werken met BouwVision ervaren een enorme
efficiency winst, doordat zij gegevens nog maar één keer hoeven in te voeren.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn